Pagina's

dinsdag 14 september 2010

Doekjes en Broekjes, mijn favo winkel van het moment!

Zoals jullie (misschien) weten, verwachten wij onze eerste spruit. En normaal gezien is dat wachten niet heel erg lang meer :-p Maar dan sta je plots voor de meest verschrikkelijke keuzes.... borstvoeding t.o.v. flessenvoeding, dekbedjes t.o.v. wiegendood, wat is er belangrijk bij een luiertas, en heb je die uberhaupt wel nodig, .... ? Volgens de reclame heeft alles een ENORME invloed op je kind (alsof je het praktisch dood wenst als je niet de duurste keuze maakt). In een winkel kan je niet om raad vragen, want die willen toch alleen verkopen. En dan begin ik nog niet over het thuisbevallen of natuurlijk bevallen in een ziekenhuis tegenover de medische bevalling...
Enfin, kga niet te hard afwijken hier... Ik wou gewoon zeggen dat ik nu ik zwanger ben helemaal into de winkel Doekjes en Broekjes ben (Leuven). http://doekjes-en-broekjes.be/
Een lekker ecologische winkel, alles is gemaakt van bioproducten, en de mensen die er werken doen dit echt vanuit hun hart en hun overtuiging. Ooit zijn ze begonnen met katoenen luiers, nu hebben ze een heel gamma aan verzorgingsproducten voor baby en mama, draagdoeken, kleertjes, hangmatjes, borstvoedingsbh's, ... tonnen interessante spulletjes dus.
Ik kende deze winkel al veel langer, maar ging er in het begin van mijn zwangerschap vaak voorbij. Ik hou van bio en natuurlijk, alleen is het gewoonweg erg duur. En zo een fanatiekeling ben ik dus echt niet ;-) Tot mijn moeder me op een dag binnentrok en ik toch verkocht was...

Het begon allemaal met de heerlijke WELEDA verzorgingsolie voor mijn groeiend buikje die ik in de ETOS in Maastricht had gevonden . Hij ruikt zo heerlijk ouderwets (dit is echt goedbedoeld!!!!! hahaha) en mijn kleintje vindt de buikmassages 's avonds gewoonweg prachtig. Maar vervolgens wist ik niet waar ik deze in België opnieuw kon terugvinden. Tot ik dus de winkel binnenwandelde en ze daar het hele gamma bleken te verkopen! Feestje!!!
Of het echt werkt tegen striemen en de huid soepel maakt? Ik kan wel zeggen dat ik nog geen striemen heb (en mijn buik is gigantisch). Maar om eerlijk te zijn ben ik zowiezo nogal sceptisch tegen dat soort dingen en geloof ik vooral dat wie voorbestemd is voor striemen, ze ondanks olie en zalfjes ze toch zal krijgen :-p (net zoals rimpeltjes krijgen). Toch ben ik abolute fan van dit product.




Dit voordeelpakket (+/-17,95 eurotjes) kocht ik afgelopen week. Het is een grote fles van de zwangerschapsolie die alweer op was bij mij, met een klein flesje lavendelolie voor in bad. Die wou ik per se kopen voor in het bevallingsbad, dus toen kwam dit pakket wel goed uit voor mij. Als bonus zit er een biokatoenen rompertje bij.



Ik volg prenatale kinesitherapie en mijn kinesiste is ook grote fan van het gamma. Zo ontdekte ik dat WELEDA ook verzorgingsolie heeft voor baby's die ik dus binnenkort ook zal uittesten. Deze heb ik gekocht voor alledaagse verzorging van de baby. En om lekkere massages te kunnen geven natuurlijk!






Goed, dit zijn de productjes waardoor ik de winkel binnenging. Maar Doekjes & Broekjes staan buiten hun katoenen luiers, vooral bekend om hun draagdoeken. Alle modelletjes mag je aanpassen en uitproberen (met pop of eigen kind), en je krijgt fantastische uitleg. Ze verkopen alleen modellen waar ze helemaal achter staan, allemaal ergonomisch voor je kleintje en ecologisch. Je zal je keuze dus moeten maken op persoonlijke voorkeuren, want een foute keuze is er eigenlijk niet ;-)
Mijn man en ik hebben gekozen voor een mei tai.

De gewone draagdoeken, met het knopen leken ons nogal complex (al is dat natuurlijk ook maar een gewoonte). Bij dit modelletje moet je ook knopen maken, maar dit vonden we allebei nog erg handig om te doen (hebben alles lekker even uitgetest natuurlijk). Er bestaat ook een ergo-baby carrier, die hier erg op lijkt van model, maar dan met sluitingen dicht gaat. Ik vind deze persoonlijk even comfortabel, maar hij ziet er anders uit. Wij vonden de knopen "stoerder" staan :-p
Er bestaan ook slens (draagdoeken), dan draag je je baby opzij. Wegens rugklachten vond ik dit voor mij al geen optie.
Alle modellen die ze verkopen staan op hun site, maar ik nodig iedereen uit om gewoon lekker zelf te gaan uittesten!!! Binnenkort als ons kleintje er is, komt er zeker een review van onze mei-tai! Ik kan niet wachten om hem uit te testen.


En dan nu... de verrassing..... Stonden we daar in de winkel draagdoeken te proberen (ik was al erg verbaasd dat mijn man voor de mei-tai met knopen ging in plaats van de ergo-baby carrier die toch stoerder en mannelijker oogt, toen hij zei.... "Die katoenen luiers zien er ook wel interessant uit." Ik ben nog altijd stomverbaasd!! Aangezien informeren geen kwaad kan, zijn we gewoon naar een info-avond georganiseerd door de winkel gegaan (er zijn ook info-avonden over draagdoeken). Heel interessant en eigenlijk waren we gelijk om. Mij lijkt het wel fijn voor het kleintje, om lekker natuurlijke stoffen aan het kontje te hebben. En mijn man, als echte hollander, was onmiddelijk om na het horen van de financiele voordelen. Nu blijkt dat je stoffen luiers met ecochecks kan betalen (en wij al twee jaar niet weten wat we ermee moeten aanvangen :-p), en onze gemeente royaal subsidies verschaft (tot 150 euro krijgen we terug op onze factuur), is het helemaal voordelig. Bij stoffen luiers betaal je per kind voor de ganse luierperiode ongeveer 650 euro (en dat is heeeel ruim gerekend), wegwerpluiers komen op zo een 1500 euro. Heel verschil, niet? En dan heb ik het niet eens over alle ecologische voordelen. En die stoffen luiers zijn gelukkig niet meer zo duf als vroeger.. De tijd van voorvouwen, in water laten weken, toespelden, ... is al lang voorbij gelukkig :-) Alleen wat extra was, maar ja, die krijg je met een eerste kind zowiezo en ik hoop eindelijk eens genoeg te hebben om volle machines te kunnen draaien op 60 graden, hahaha :-p
We hebben een vaag idee gekregen over welke modellen we nu willen, maar ook hier is het aanbod erg groot en zijn ze allemaal eigenlijk goed :-p Moeilijk, moeilijk ;-) Dus binnenkort naar de winkel... (voor mensen die trouwens helemaal slecht zijn in knopen doorhakken, bestaan er ook huurpakketten waarmee je eerst kan uittesten vooraleer je de grote aankoop doet). Maar dus ook binnenkort een review. En ik ben eerlijk :-p Ik vind wegwerpluiers ook prima, het is gewoon een persoonlijke keuze :-p

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen