Pagina's

woensdag 22 september 2010

Gehaakte en vervilte babyslofjes


Ik zei toch dat het kriebelde om te haken! Zaterdag was ik wat blogs aan het verkennen en de inspiratie kwam met hopen.... En natuurlijk geen goeie/niet genoeg wol in huis... Maandag zou ik eindelijk naar een wolwinkel gaan in Leuven. Toen bleek dat die op maandag allemaal wel vaste sluitingsdag leken te hebben. Drie winkels geprobeerd, allemaal dicht... zucht.
Maar dinsdag (gisteren) had ik meer geluk! Gelijk een hele voorraad ingeslagen en toen mijn man 's avonds naar de avondles was vertrokken, kon ik me niet meer bedwingen! Het was tijd voor een experimentje!
Ik had even snel een patroon op internet gezocht van babyslofjes (overigens geen goed patroon, want toen ik het zogezegd af had, zaten er geen zolen in het schoentje, hahaha). Dus nog even zitten klooien om er een slofvorm uit te krijgen. Wat oortjes eraan gehaakt (had ik ergens op een blog een verwijzing naar gezien, naam  volgt) en dan kon ik eindelijk mijn experimentje beginnen! Vervilten!!!!!! En ik moet toegeven dat het veeeeeele beter is gelukt dan ik had verwacht, ik ben helemaal onder de indruk!

Ik had dus zaterdag op een blog gelezen dat je wol kon vervilten met een foto van een online store erbij. Leuk om te kopen, maar nog leuker als je het zelf zou kunnen maken! Blijkt dus dat het poepsimpel is! Men gaat naar een wolwinkel en koopt daar garen (minstens 75% wol die NIET in het wasmachien gewassen mag worden). Bleek dat ze in de wolwinkel zelfs speciale wol verkochten om te vervilten, dus ik heb gewoon zo een bol gekocht. Vervolgens haak je wat en stop je je werkje met wat handdoeken in de wasmachine met gewoon waspoeder en wast het op 45°. Het werkje krimpt en vervilt. Dus nu gaat het de truk worden om patroontjes/ maten te weten combineren. Dus lekker veel experimenteren!!! Het geweldige is, dat het zo een dikke wol is (haaknaald 8), dat je dus zo wat bijeen gehaakt hebt om het uit te kunnen testen. Dit is het resultaat van een uurtje of drie werken (en sukkelen met dat patroon, hahaha).

Ik kan niet wachten om vanavond een nieuw patroontje te zoeken voor een kleinere/beter aanpassende maat en nog eens verder te experimenteren. Foto's zullen vast snel volgen... (of de kleine moet zich aanmelden ;-) )

2 opmerkingen:

  1. Ooooh die zijn leuk! Echt schatjes zeg, leuk gedaan. Lijkt me ook wel heerlijk, dat wolvilten... Maar niet aan beginnen, heb ik er straks weer een hobby bij :P

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou! Super mooi! Je bent rapper dan ik! Ik zit al twee weken met een patroontje te klooien en ik kom steeds op een punt waar het me niet lukt om verder te komen! Maar die van jouw zijn erg leuk geworden! Misschien moet je een tutorial doen? Haha!

    xxx Evy

    BeantwoordenVerwijderen