Pagina's

vrijdag 25 maart 2011

De vier reuzen




Vorige week zijn ze in onze tuin al  twee van vier dennen komen omdoen. De dennen zijn gigantisch en we hadden schrik dat als er eentje omvalt, ons hele huis zo een beetje plat zou zijn. Het moest er dus ooit van komen. Hoewel ik toch een beetje aan deze reuzen gehecht ben. Mijn opa heeft ze nog ooit geplant. Zo een 26 jaar terug (rond mijn geboorte). Ik kon het mooi natellen door de jaaringen. Maar het planten toendertijd was dik tegen de goesting van mijn oma die al voorzag wat een extra opkuiswerk alle toekomstige naalden en dennenappels zouden geven. Daarin had ze volkomen gelijk. Hoewel de bomen mooi lokaas zijn voor de eekhoorns die de dennenappels afkluiven, zijn ze voor mij ook een grote bron van frustratie geweest. Ze geven het hele jaar door vuiligheid. Alles ligt vol. Iedere keer kruiwagens wegbrengen en een dag later valt niet meer te zien dat er iets is opgekuist. En de grond is zo verzuurd dat het een onmogelijke taak is om er gras te laten groeien. Alleen mos gedijt goed. Al heb ik niks tegen mos. Het is ook groen en lekker mals. Maar het is fijn om onze geitjes af en toe lekker te kunnen laten grazen, en zo gaat dat dus niet. Dus naar benee met de bomen...
Een laatste keer met kruiwagens naalden en dennenappels sjouwen...



En Ella vindt het wel prima zo..

P.S.: Voor wie zich afvraagt wat er op het plastic "huisje" van het mariabeeldje stond: "Ik ben de maagd der armen. Ik kom het lijden verlichten.  Deze heeft altijd al (zolang ik me kan herinneren van kinds af) tegen de voorste va de vier dennen gehangen, recht in het zicht van iedereen die de poort door kwam lopen. Het hoorde bij het huis, bij de geschiedenis, bij mijn herinneringen, bij mijn grootouders. Vaak is ons gevraagd waarom mijn man en ik dat "lelijke" ding daar hadden hangen. Wij waren het zo gewoon dat we erover keken en waren steeds verbaasd als we deze vraag kregen (en tjongejonge, iedereen die hier voor het eerst kwam heeft ons dit gevraagd). Maar om eerlijk te zijn.. Ik kon het niet over mijn hart krijgen om het "lelijke" ding weg te halen...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen