Pagina's

zondag 20 maart 2011

Het lijkt hier alle dagen Pasen

Waarom? Omdat mijn fijne ontsnap-kippen doorheen heel de tuin eitjes leggen. Geen ren en legbak voor deze dames met karakter. Lekker scharrelen in tuin en bos en overal kuiltjes graven.
Gisteren en eergisteren had ik zo een 30-tal eitjes uitgedeeld. Gisterenavond koken, en je raadt het al. Ik had geen eieren meer. Dan toch even snel voor het helemaal donker was, wat eitjes gaan rapen in een nest dat ik eerder overdag had gevonden. Jaja, mevrouw kip had het nest aangeslagen voor de nacht. Geen eitjes voor mij. Vandaag nog even naar het nest gaan kijken en ma kip zit er nog steeds op. De eerste is dus broeds. Ik ben benieuwd of er wat uitkomt, want ik heb geen ontsnap-haan rondlopen. De kippen zelf gingen af en toe hun ren weer in, maar of ze zich hebben laten dekken? Ik heb wel nog een viertal eitjes bij mijn krielen gestolen en heb ze er bij haar onder gelegd. Deze zijn zeker bevrucht. Al was ma kip er in eerste instantie niet blij mee dat ik haar kwam lastigvallen. Pikpikpik, auwauw!




Nu was ik al een paar dagen onze "Blacky" kwijt. Onze tuin is groot en er valt genoeg te scharrelen, dus als de kippen geen honger hebben, komen ze ook niet opdagen voor de voerronde. Heel erg ongerust was ik dus niet met deze verdwenen dame. Vandaag toch maar eens goed gaan zoeken, en helemaal weggemoffeld in een struikje, kwam ik haar tegen. Ook aan het broeden sinds een halve week dus. Nu moet je weten, onze Blacky, dat is een echte die-hard. Die gaat NIET van haar nest af. Ik denk soms echt dat die 21 dagen niet eet en drinkt. Gemiddeld heeft ze twee a drie nestjes per jaar, en ze broed op de vreemdste plekken. Vorig jaar had ze een nest onder de ruif in de geitenstal. Serieus, de geiten sliepen tegen haar aan.. En geloof het of niet, al haar eieren zijn uitgekomen en al haar kuikens hebben het overleefd. Die kip verdient een medaille en een eigen fanclub. Maar kom, ook hier ben ik benieuwd of de eieren bevrucht zijn.




In ieder geval lijkt het nu vrij stom dat ik kippeneitjes in de broedmachine heb liggen omdat ik die per se wou uittesten. Ik ga ze vanavond schouwen. En als er kuikens uitkomen hoeven ze nu niet binnen onder een lamp, maar kan ik ze bij de kuikens van mijn broedse kippen doen, alles is ongeveer gelijk "uitgerekend." Spannend!!!!



Sorry voor de afbeelding op zijn zij. Ik heb hem rechtop in een mapje staan, maar wanneer ik hem upload, is hij plots gedraaid.

1 opmerking:

  1. Wat leuk, nieuw leven op komst! Heerlijk dat je kippen zo rond kunnen scharrelen.
    Ben benieuwd hoeveel kuikens er straks rondlopen.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen