Pagina's

vrijdag 8 april 2011

Babyboom!

De babyboom is begonnen. Vanaf woensdag verwachtte ik kuikens, maar het was wat anders wat zich plots aankondigde..
Het lijkt op een gewoon hoopje haar (is het ook wel), maar eronder bevinden zich onherroepelijk kleine babykonijntjes. Dan was dus toch al één van de 2 vrouwtjeskonijnen die we zondag hebben opgevangen zwanger. Ik ben mooi van het nest afgebleven, dus het wordt nog een verrassing hoeveel en welke geslachten het zijn.
Ik vind het superleuk om kleintjes te hebben, al maak ik me nu al zorgen wat ik moet gaan aanvangen met zoveel snoeten. (Iedereen die bij deze geïnteresseert is in dwergkonijntjes, mag wat laten weten)



Onze zwarte kip, bij wie ik al sinds dinsdag te pas en te onpas stond te gluren en luisteren of ik gepiep hoorde, heeft vanochtend dan toch haar nest verlaten met haar aanwinst. Aanwinst (enkelvoud), want van al haar eieren is er maar één kuiken uitgekomen (een tweede was te zwak en is niet uit het ei geraakt en de rest van de eieren leek niet bevrucht). Moeder heeft nu haar onverdeelde aandacht voor één jong, wat vrij lastig is als je net dat kuiken wilt fotograferen en de moeder nogal beschermend is.


Zie je moeder's opgezette veren? 't Is karatekip in de aanvalshouding om haar jong tegen mij en onze rosse ontsnapster te verdedigen.












Vervolgens speelde zich voor mijn ogen een vreemd tafereel af. Blacky liep met haar kuiken naar onze andere broedse kip (morgen ongeveer uitgerekend), porde die aan om wat op te schuiven en nu zitten ze samen op dat éne nest, met kuiken. Zou ze één jong niet genoeg vinden? Ik geloof nooit dat ze voor de gezelligheid erbij is gaan zitten, onze Blacky is nogal een einselganger.



Overigens zijn deze twee dames niet de enigen die aan nest-delen doen.

Ook onze zijdehoen is er weer ingeslaagd om haar eigen eitjes achter te laten en gezellig met haar buur (tevens dochter) te gaan samenhokken (allebei broeds sinds vrijdagavond). Van haar ben ik trouwens niet verbaasd. Ze is vier keer per jaar broeds, maar oh zo slordig met haar eieren. Terwijl ze broedt, steelt ze eieren van anderen zodat alleen de oudste eitjes uitkomen, of ze vergeet haar nest en gaat op een ander broeden(zoals nu), of als een ander eerder kuikens krijgt, gaat ze met die kuikens lopen en vergeet ze haar eigen eieren. Geen goede broeder dus, maar wel een eersteklas mama. Als ze maar voor kuikentjes mag zorgen is ze content.


Dus de babyboom is begonnen en nog ben ik in volle verwachting. Als jullie je afvragen waarom ik al de hele dag buiten rondhang, de batterijen van alle fototoestellen in de laders zitten, en ik tijdens het typen van dit bericht al zeven keer ben opgestaan om uit het raam te kijken, awel... Hiervoor dus..

Jama Miep, zo kunnen we het ni zien zenne! Schuift eens op!


Miep langs voren en langs achteren (excuseer misschien voor die laatste foto; kbedenk juist dat da misschien ni het meest toffe zicht op een geit is). Denken jullie ook niet dat die op ontploffen staat? Zie ne keer wat een uiers!

Dus ik hang vandaag maar wat buiten rond. Heb mooi alle koten (buiten het hok van de dameskonijnen dan) gekuist, alle diertjes vertroeteld en zo snel als ik kan heen en weer gefietst naar de dierenarts want...

Onze mannen zijn geen mannen meer. Ze zijn vanmorgen gecastreerd en zijn ondertussen alweer lekker thuis. Ze liggen alweer heerlijk te zonnen. Ik heb ze goed in de watten gelegd, want ja, zo een groot verlies moet toch wel een beetje gecompenseerd worden. Enfin, ze hebben nog een nageslacht nu om hen eraan te herinneren :-/ Maar hopelijk is dit toch het einde van de konijnen babyboom.




Onze "wilde" beesten... Jaja, je "moet" ze met handschoenen vastpakken, want ze bijten en krabben... Ahum... Deze snoezen zijn superknuffels. Ze houden van geaaid te worden en eten praktisch uit je hand. Mijn buurmeisje is er al helemaal verliefd op en is hier niet meer weg te slaan. Dit worden de tamste konijnen ooit gok ik :-P (Allee mannen, nog altijd ni verliefd op één van deze snoeten? 't Is de moment, ze zijn in promotie ;-) )

Allee hup, kga nog eens buiten loeren! Een schoon weekend allemaal!!!!!!!!!!!!

2 opmerkingen:

  1. Update: Zaterdagochtend is Miep bevallen van drie prachtige lammetjes. Het hele verhaal met foto's volgt.
    Ondertussen heb ik in het nest van de nijnenmansen kunnen gluren en kan ik toch eens tuk of negen wriemelende lieverdjes ontwaren. 1 witteke, ewa bruinekes en ne hoop grijzekes ;-)
    Ons bruin kippeke is ondertussen ook mama geworden.
    Go ladies!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd! Ik kom ook even bij jouw blog kijken hoor...Wat een heerlijk beestenspul! Kan ik echt jaloers op zijn. Ik kan er zo van genieten!!
    fijne dag!!groeten petra

    BeantwoordenVerwijderen