Pagina's

maandag 18 juli 2011

Soms moet ge er als de kippen bij zijn...

want als ge denkt dat ge alle eieren hebt geraapt die er te rapen zijn, maar ge er toch in één of ander bosje of struikje over het hoofd ziet, gebeurt er dit...

Ge vermoedt wel dat er ergens een kip een nest aan het bouwen is want, wel ja, zoveel kippen en eigenlijk bijna geen eieren om te rapen is verdacht. Maar als ge al uw kippen op regelmatige basis nog tegenkomt, lijkt het toch ni alsof ze al echt aan het broeden zijn. Ik had voor de zekerheid de vaste bosjes en struikjes al afgelopen. Maar daar was niks te vinden. Zodoende was het een dikke verrassing: Blacky met een kroost van negen. Die zag me deze keer weer afkomen en had niet voor het ruige groen gekozen voor haar nest. Neenee, het perkje onder de waterpomp bij het bakhuis, vlak naast ons huis, had zij gekozen. Want zij weet dat ik wel eens drie weken daar geen onkruid trek. Ahum...

Dus de eerst aankomende ochtend loopt Blacky plus kroost me vooruit naar de wei tot ik hen bedien van voer. En amai, wat vond ik dat negen kuikens door hun gekrioel plots  veel meer leken. En dat kon wel kloppen, want bij nader inzien liepen daar plots twintig kuikens. Madammeke "dochter van ons zijdehoentje van twee jaar oud" heeft haar eerste nestje gehad!! En dat vind ik knap! 11 koters, allemaal tiptop in orde. En nu moogt ge me uitlachen als ik vertel waar dat nest was. ('t Is misschien grappiger als ge mijn tuin zou kennen). Vlak naast de kippenren. Echt vlak ernaast! Zo een beetje waar ik altijd sta als ik het graan in de ren gooi. Hah! (Ge moet het misschien met uw eigen ogen gezien hebben om dit grappig te vinden). ('t Is misschien ni zo grappig ook ni). Madam stond dus iedere keer vlakbij me als ik eten gooide. En omdat dit een aannemelijk tafereel is, heb ik me er geen vragen bij gesteld. Ik kan er nog steeds niet bij dat ik een kip, vol in't zicht, drie weken over het hoofd zie. Triest. Maar kom. 20 kuikens iemand?


En daar gaat het plan om geen kippen meer te laten broeden omdat we dan aan het einde van de zomer gratis kuikens op het internet gaan moeten zetten en ik veronderstel dat mensen ze dan willen om te slachten... Dus, ieder die graag kuikentjes wil (liefst niet voor in de soep), mag altijd wat laten weten. Iedereen die eerlijk is over dat de hanen later in de soep gaan, mogen ook wat laten weten hoor. Ik moet me geen illusies maken. Zolang dat ze een goed leven krijgen, ben ik al heeeeel blij.

2 opmerkingen:

  1. ooohhhh aaaaaaaa... Liiiieeeeefff. Ik zou ze graag aan mijn schoonouders willen geven maar volgens mij woon je niet echt in de buurt??? (Hoogeveen.) Ik zou contact met de stichting kunnen nemen waar ik vrijwilliger ben??
    Liefs Angela

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb een plekje voor ze. Ik hoop alleen dat ik het met vervoer kan regelen. Het moet op zich geen probleem zijn. Is het mogelik dat u ons tegemoet komt??
    Liefs Angela

    BeantwoordenVerwijderen