Pagina's

dinsdag 11 oktober 2011

Luierbroekenlol

Een paar weken terug zijn we naar Doekjes en Broekjes gegaan voor een grotere maat luiers voor Ella. Welk kind kan tegenwoordig zeggen dat ze met 20 luiers een jaar is toegekomen. Het begon als een probeersel om te kijken of het wel wat voor ons was... En na een jaar staan we er niet eens meer bij stil dat er nog zoiets als wegwerpluiers bestaan. We zijn helemaal overtuigd.

Onze favorieten zijn de Popolini (two size tencel)luiers gemaakt van tensel. Ze voelen heerlijk zacht aan en zijn makkelijk sluitbaar met drukknopjes. Hun grootte kan je aanpassen zodat ze meegaan van 3-9 kilo (de kleine maat) of van 8 tot 14 kilo (medium maat). Er bestaat eventueel ook nog een grotere maat als je kind nog niet zindelijk zou zijn. Maar voor die periode bestaan er ook hele leuke trainingbroekjes.
Als overbroekjes hebben we gekozen voor Mother-ease met hun leuke prints. We hebben gekozen voor een sluiting met klittenband (om geen pitserkes-overload te krijgen met al die babykleding)

Kan jij op de foto zien welk broekje en overbroekje een jaar zijn gebruikt en welke gloednieuw van de winkel komen? Bijna niet he? Geweldig toch, na een jaar intensief gebruik lijken ze nog nieuw. Een tweede spruit kan er dus makkelijk nog een luierperiode mee doen.

De grootste reden waarom we voor stoffen luiers hadden gekozen, was eigenlijk financieel. Met een kind kan je 3000 euro over een hele luierperiode uitgeven aan luiers (hebben we ons laten wijsmaken). 
We hebben ondertussen geïnvesteerd in 20 small luiers van 14 euro per stuk.
En 20 large luiers van 15,20 euro per stuk.
2 Popolini overbroekjes medium  aan 28 euro per twee stuks
4 popolini overbroekjes large aan 56 euro (worden ook per twee verkocht)
Nachtlinlegluiers popolini in badstof: 4 voor 15 euro
Rollen composteerbare papieren inleggers die je in elke luier legt (en zo de kaka er makkelijk uit kan halen en doorspoelen of weggooien): 4,90 euro per 100 (en het papiertje is bij pipi uitwasbaar)

Dat maakt een totaal voor eventueel een hele luierperiode op:  683 euro aan luiers plus op een jaar tijd + +/-50 euro aan inlegdoekjes.
En met deze luiers komen we voor twee kinderen toe.
Reken daarbij dat de gemeente ons per kind een luiersubsidie op stoffen luiers van 150 euro geeft. Dat betekent dat we 383 euro zelf betaald hebben aan de luiers (en dat kon dan nog met ecocheques waardoor onze portemonnee dus eigenlijk niks gevoeld heeft). *De tweede 150 euro moeten we wel nog terugtrekken als we onze tweede spruit verwachten wanneer we de factuur van de grotere luiers binnendoen. Je mag binnen een periode van een aantal jaren je facturen opsparen.**De papieren inlegluiers heb ik even buitenbeschouwing gelaten omdat ik eerlijk waar geen idee heb hoeveel je er daarvan gebruikt over een hele luierperiode. Ik gok dat we nu op een jaar tijd 50 euro daaraan besteed hebben.

Financieel een echte aanrader dus!
Maar ondertussen is dat niet de reden meer waarom ik grote favoriet ben. 

- Makkelijk in gebruik (je gooit ze gewoon in een open emmer bij je wasmachine tot je een vat vol hebt, wassen op 60/90 graden, droogkast in en klaar).
- In vergelijking met de wegwerpluiers moet ik zeggen dat deze luiers echt bijna niet stinken (alleen als onze meid een gigantische drol heeft gelegd, hahaha). Ik moet eerlijk bekennen dat  het een aantal keren is voorgevallen dat ik een vuile luier een aantal dagen in haar kamer heb laten liggen zonder dat ik het doorhad Gewoon omdat ze dus echt nier ruiken.
- Geen hypermoderne luieremmers nodig (ah nee, want ze stinken niet).
- Een schattige dikke poep (volgens mij scheelt het een hele maat in broeken :-p)

Al heb ik makkelijk praten natuurlijk. Ik ben altijd thuis. Een wasje meer of minder maakt mij niet, tijd zat. Om de twee/drie dagen een machine insteken en klaar. Ik heb dus ook geen crèche die niet wil werken met stoffen luiers waardoor ik toch nog wegwerps moet gebruiken voor als ik zou gaan werken.

En echt: ieder zijn ding. Ik snap waarom sommige mensen het helemaal niet handig of heel erg onhygiënisch zouden vinden. Je moet gewoon even kijken naar wat je zelf belangrijk vindt en wat bij je past.
De kindjes zitten natuurlijk altijd in het nat. Het kan zijn dat je dat als ouder echt niet wil. Ik vind het zelf ook geen leuk idee. Het is ondertussen wel bewezen dat stoffen luiers maar een percentje meer luieruitslag veroorzaken dan wegwerpluiers, dus dat valt heel goed mee. Het zou meer te maken hebben met aanleg, dan met de luiers. En Ella heeft op een jaar tijd nog maar twee keer rode billetjes gehad en dat was beide keren bij het doorbreken van een tandje. Dus ik geloof dat ook wel.
Het "in het nat zitten" zou ook zijn voordelen hebben. De stoffen-luier-kindjes herkennen eerder dan de wegwerpluier kindjes het natte gevoel als ze moeten plassen, en zouden daardoor gemiddeld een half jaar eerder zindelijk zijn. Hierdoor is het dus goed mogelijk dat we maar twee maten luiers voor de hele luierperiode nodig gaan hebben. We zullen zien!
En je moet natuurlijk iedere keer zelf ook die natte/vuile luiers vastpakken, bewaren tot je een vat vol hebt en wassen. Ik vind het niet gek dat er mensen zijn die daar niet van houden. Zelf zit ik gelukkig niet in met een beetje "natuurlijk vuil" (kan ook niet anders als je met zo een beestenboel samenleeft die ook ziek worden/mest maken/...). 
Je moet gewoon kijken naar wat je zelf handig vindt.

Het is denk ik niet een heel erg duidelijk leesbare post geworden. Al moet ik zeggen dat het voor mezelf, bij het uittellen van onze gemaakte onkosten, wel weer een goed gevoel gaf. Dus ik had er zelf wat aan :-p

Ik hoop dat ik misschien een paar aankomende mama's nu wat inspiratie geef. Als die voor mij "oh zo bekende winkel" er niet was geweest, had ik waarschijnlijk ook nooit aan stoffen luiers gedacht. Als je er niet mee in aanraking komt, dan sta je er gewoon  niet bij stil. 
Maar ik vind het echt iets wat het overwegen waard is. Niet alleen als je houdt van natuurlijke producten voor je kind, maar ook financieel. 
Nu vraag ik me af of er hier nog meer volgers zijn die stoffen luiers gebruiken. Of eventueel interesse hebben. Ik ben eens benieuwd!

Voila, een jaar in luiers! Was me dat een goed jaar :-)





5 opmerkingen:

  1. zo he dat is een heel verhaal,ik gebruik nu altijd gewoon de goedkoopste luiers bij de kruidvat,ik ben er tevreden mee, de andere kis heb ik altijd katoenen luiers gebruikt maar dat zag ik nu niet zitten inverband met de was en ik vind het toch wel een heel gedoe veel werk,mijn zus gebruikt ook altijd die broekjes maar dan van kaatje katoen,lijkt op wat jij daar hebt.
    ach ja zo heeft ieder zijn ding.

    gr yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik gebruik ook katoenen luiers! Van Kaatje Katoen, de gewone classics. Dus eerst de luier nog vouwen en in een luierbroekje leggen met inlegger erover!
    Ik gebruik alleen voor de nacht een van mais gemaakte wegwerpluier.
    Het voelt zo goed! Geen milieuvervuiling en! die voor nacht zijn gemaakt van mais; dus ook beter voor het milieu.
    Grappig dat we ze allebei gebruiken!
    Groetjes Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het heel knap dat je het doet.
    Ik ben ook wel eens aan het rekenen geweest en kon er niet goedkoper mee uitkomen.
    Want wat kost tegenwoordig een pak luiers bij de aldi?
    Met dat je dan veel minder wassen hoeft te draaien...
    Dat alleen al zou ik niet zien zitten. Met het drogen erbij...
    Daarom wel petje af hoor!!! Maar mij niet gezien...

    Groetjes en succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk er wel over om het te doen als ik kinderen heb. Maar dat zien we dan wel. Alleszins leuk om jouw ervaring te lezen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey Lien,

    Ben benieuwd of je deze reactie nog terug ziet :-) Hoe gaat het !!!! Wat zul je druk zijn met de kindjes zeg. Gaat het goed?
    Hier ook even druk met vanalles geweest dus even wat minder aanwezig op je blog maar we zijn er weer! Ik zal je spoedig eens mailen. Ik ben ook aan het experimenteren met katoenen luiers. Heb nog wel regelmatig lekkage. Heb je nog tips voor me?

    Lieve groetjes,

    Lot

    BeantwoordenVerwijderen