Pagina's

zondag 8 januari 2012

Antiek iemand?

Het voordeel van in het huis van je grootouders intrekken, is dat alles er al staat. Lekker makkelijk voor mensen zoals mijn man en ik, die in de 8 jaar dat we samen zijn, nog nooit zelf meubels hadden gekocht. Maar na drie jaren en anderhalve spruit verder, begonnen we het antieke gevoel toch wat beu te raken. Tijd voor opfrissing dus! Er is geverfd en geklust dat het een lieve lust was en drie Ikea's zijn geplunderd, maar we zitten eindelijk prinsheerlijk in ons eigen Paradijsje ;-)
Alleen... we hebben dus nog wat antiek over dat, om het niet overdreven cru te zeggen, toch wel gigantische in onze weg staat. Zo groot is ons huis niet om dubbele meubels in op te slaan. Dus..... Iemand interesse in antiek (of gewoon oude) meubels? Prijs overeen te komen (en niet hoog). Of misschien ideëen om ze nog wat nieuw leven in te blazen met een crea-behandeling? Laat maar weten!

Barkast (oorspronkelijk een oude schrijverskast. In het bovenste gedeelte zat een kast met kleine schuifjes en zelfs een geheime lade. Dit blok is er echter uitgehaald en is al zo een jaar of dertig het bureautje in onze hal. Vroeger werd de klep omlaag gelaten om aan te kunnen schrijven als bureau).








Vervolgens is er een antieke dingeskast. Mijn grootmoeder noemde het volgens mij een linnenkast. Hier stond hij echter altijd in de woonkamer en heeft die weinig linnen gezien. Ze komt nog vanbij "Madame." Oftewel "Dammeke" zoals mijn moeder haar als klein kind noemde. Een rasechte brusselse dame van begin vorige eeuw, waarbij mijn grootmoeder destijds nog ging schoonmaken/naaien. Mijn moeder mocht als kleuter af en toe mee en mocht dan iedere keer van die deftige dame een gekleurd kopje uitkiezen. Zij had namelijk een hele collectie theekopjes in allerlei kleurtjes met gouden randjes. En doordat mijn moeder iedere keer een tas in een kleurtje mocht uitkiezen om haar thee uit te drinken (want deftige franse dames dronken destijds thee zoals de engelsen dat deden), leerde ze de kleuren in het frans.
Enfin, deze kast vinden we zelf nog wel leuk, en als hij niet verkocht raakt, krijgt die een leuk kleurtje en blijft hij.
Een antieke salon. Oftewel: de bommasalon.


Deze exacte salon ben ik wel eens in een kringloopwinkel tegengekomen. Standaard waren ze vroeger in de kleurtjes kaki-groen en paarsachtig roos te verkrijgen (zelfde soort stof als u bij deze ziet). Deze is echter indertijd nog eens opnieuw bekleed geweest in het moderne "onbestemd-roos." Veeeeele beter, niwaar.

Dan hebben we nog dit gedrocht. Niet per sé lelijk (enfin, smaken verschillen). Maar vooral gigantisch!
Daar heb ik dus echt nergens plaats voor. Er is echt maar één plaats in huis waar hij moet staan. En om eerlijk te zijn denk ik dat ze die kast daar gezet hebben alvorens ze de binnenmuren daar hebben gemaakt, want ik zou begot niet weten hoe die ooit daar binnen is geraakt.
En om af te sluiten: een niet gigantische/onhefbare kast. Mijn beddengoedkastje. Oorspronkelijk stond er hier bovenop nog een glazen uitstalkast met mooi versierd houtwerk (evidentelijk). Jammer genoeg beondt onze bovenverdieping net onder het dak. Bijgevolg kan er daar nergens een kast hoger dan uw middel staan. Dat glazen geval is er dus afgehaald en vormt nu een aparte uitstalkast (ofteel Ella's toekomstige poppenhuis).
Als u weet dat ik in heel mij benedenverdieping maar twee muren heb waar ik een kast tegen kan plaatsen en heel de bovenverdieping uit lage schotten of muren met deuren in't midden bestaat, dan snapt u dat ik werkelijk nergens kasten kan zetten van dit formaat. Dus nu staat mijn garage vol.... En mijn garage is mijn werkruimte en de doorn in mijn oog qua rommel voor het moment, dus ik ben niet blij voordat alles hier de deur uit is. 
Enfin, als we ze echt niet verkocht krijgen, dan doen we er wel wat mee. Ik zie namelijk al konijnenhokken en goed brandhout voor me. Maar het zou echt zonde zijn. 't Is jammer dat antiek voor de moment echt niks opbrengt. Maar ik heb dus echt geen ruimte om het in opslag te zetten...



3 opmerkingen:

  1. Hallo
    Als je niemand vind kun je misschien eens contact op nemen met de man van mijn vriendin. Zij hebben een antiek zaak.
    http://www.scholtens-antiek.nl/
    Succes.
    Liefs Angela

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ppfff succes hoor met al je spullen,ik hoop dat je er snel een plekje voor krijgt dan ben jij van de dubbele meubels af en heb je weer meer ruimte

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O,ik vind die kast wel mooi, die eerste. Alleen past het helemaal niet ons modern (eh, ik.ea style) huis....

    BeantwoordenVerwijderen