Pagina's

maandag 28 juli 2014

Fototransfers op canvas

Al eeuwen zag ik mooie tuto's passeren met fototransfers op hout... Maar jammergenoeg heb ik het juiste materiaal niet in huis (en wil ik er geen geld aan geven)... Dus vandaag heb ik dan maar beslist om gewoon "saaiweg" een fototransfer op canvas te proberen. Flocken had ik al vaker gedaan op canvas, dus dan zou een fototransfer op transferpapier toch ook moeten lukken?





En inderdaad... dat gaat ook. Fototransferpapier van de Hema, een geschikte afbeelding (niet vergeten spiegelen), een printer en een strijkijzer.... En je bent gesteld.
Ik moet eerlijk toegeven dat het een enorm geprul is. Je legt de afbeelding die je op het transferpapier hebt geprint, op je canvas (de holte onderin opvullen met iets hittebestendig) met daar nog een vel bakpapier over en dan is het strijken geblazen. Niet simpel, want je moet de gulden middenweg vinden tussen de boel "verbranden" en toch genoeg druk en hitte hebben zodat de afbeelding van het papier loslaat en op de canvas wordt gedrukt. Het komt er op neer dat je stukje voor stukje het papier los moet trekken en wanneer je merkt dat de afbeelding van de canvas loslaat, opnieuw strijken met druk. Maar het is wel doenbaar, al komt er hier en daar binnensmonds gevloek aan te pas...

Het resultaat is wel leuk. Het geeft de foto een beetje een verweerde uitstraling. Scherpe afbeeldingen ga je er niet mee kunnen overzetten in elk geval. Maar dat was ook niet mijn bedoeling.













Ik gebruikte transferpapier van de Hema. Normaal dient het om prints op t-shirts te kunnen strijken. Maar om heel eerlijk te zijn, denk ik dat dit papier daar wel geen goede kwaliteit voor is. Ik zou de kleding nooit durven wassen vrees ik. Maar voor canvasjes, vind ik het dus zeker voor herhaling vatbaar.
Een leuk projectje... Maar niet als je het snelsnel tussendoor wilt doen, want ik durf te wedden dat het nét dan mislukt en je opnieuw moet beginnen.

2 opmerkingen:

  1. Bedankt voor de tip. Deze ga ik zeker gebruiken met de aankomende moederdag

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hele makkelijke uitleg.
    Ga het zelf ook proberen.
    bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen